kursor

/jedzenie_i_picie/jedzenie/babeczka.cur

piątek, 8 listopada 2013

Piernik staropolski ETAP I

Do Świąt zostało jeszcze kilka tygodni, może się niektórym wydawać że nawet dużo, ale to najwyższy czas, aby zabrać się za przygotowanie  ciasta na PIERNIK STAROPOLSKI i w sumie to są już ostatnie dni kiedy wypadałoby o nim pomyśleć :) Co roku robię małe pierniczki, a w tym roku postanowiłam wypróbować coś innego. Od dawna już o nim myślałam, w tamtym roku też się do niego zabierałam, ale niestety za późno sobie o nim przypomniałam. Zaczynamy pierwszy etap przygotowywania piernika, zacznijcie ze mną ! :)




Składniki :
  • 1/2 kg miodu
  • 25 dag masła
  • 2 szkl cukru (dałam mniej)
  • 1 kg mąki pszennej
  • 3 jajka
  • 3 płaskie łyżeczki sody
  • 1/2 szkl mleka
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 2-3 torebki przyprawy do piernika 
Przygotowanie:

Miód, masło i cukier umieszczamy w garnuszku i rozpuszczamy na małym ogniu, musimy uważać żeby nie zagotować  składników ! Odstawiamy do wystudzenia, pamiętając aby co jakiś czas zamieszać, ponieważ na dnie garnuszka będzie osadzał, się cukier.

Gdy masa będzie miała temperaturę pokojową dodajemy mąkę pszenną, jajka, sodę rozpuszczoną w 1/2 szkl mleka, sól i przyprawę do piernika.

Ciasto wyrabiamy mikserem, a następnie przekładamy do kamionkowego/ emaliowanego garnka lub po prostu do szklanej misy.

Naczynie przykrywamy ściereczką i przewiązujemy mocno sznurkiem, a następnie wkładamy do foliowej  reklamówki - zawiązujemy ją, ale tak aby powietrze mogło dojść do środka.

Odstawiamy naczynie z ciastem w chłodne miejsce np. do piwnicy czy na najniższą półkę w lodówce i zapominamy o nim na 5-6 tygodni.

Zapiszcie w kalendarzu kiedy macie zabrać się za dalsze etapy, bo łatwo o nim zapomnieć przez taki okres czasu ! :)

Zapraszam na dalszy ciąg instrukcji tydzień przed świętami, już czuję ten zapach w domu ! :)

*Ja ciasto przygotowałam z połowy tych składników, bo chcę upiec piernik w 1 wąskiej blaszce  :)




Smacznego ! ;) 

1 komentarz:

  1. Oj, masz rację pierniki czas zacząć. Świetny przepis. Chętnie skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń